W Urzędzie Miejskim Wrocławia pracowałam ponad pięć lat, w tym dwa w Departamencie Prezydenta: w Biurze Prasowym Prezydenta Rafała Dutkiewicza, a następnie w dziale e-Promocji.
Działy te zajmowały się m.in. kreowaniem dobrego wizerunku Prezydenta i Miasta Wrocławia. Tam zaczęło się prawdziwe kreowanie wizerunku osób publicznych oraz instytucji samorządowych.
Dział e-Promocji zajmował się prezentacją i promocją wizerunku Wrocławia w internecie (www.wroclaw.pl) i w mediach społecznościowych (Facebook, YouTube, Twitter, Foursquare, blog Planeta Wrocław, Google+, Nasza Klasa, Instagram – część z tych kont już nie istnieje). Warto nadmienić, że oficjalne konta miasta Wrocław na YouTube, Naszej Klasie oraz Facebooku były pierwszymi tego typu kontami w Polsce jakie powstały. Do dziś przodują w ilości odsłon i liczbie fanów.
Gdy w 2010 roku pojawiłam się w Departamencie Prezydenta, działał już pionierski w skali Polski fanpage miasta Wroclaw [Wroclove] (założony w 2009 roku). Jednym z pierwszych pytań mojego kierownika, Tadeusza Zdankiewicza, specjalisty od aplikacji mobilnych, tworzenia stron www, wszelkich algorytmów i innych internetowych, tajemniczych dla mnie spraw, było pytanie: „Ma pani konto na Facebooku?”. Na moją odpowiedź przeczącą padło stwierdzenie: „Proszę założyć, to polecenie służbowe” ;)
I tak oto zaczęła się moja przygoda z Facebookiem i mediami społecznościowymi, która trwa do dziś i – co by mi wtedy nie przeszło przez myśl – stała się moim źródłem dochodu, kreatywności i rozwoju oraz wiedzy o public relations.
Kreowanie wizerunku osób publicznych oraz instytucji samorządowych
Wracając do faktów: najpierw pracowałam w Biurze Prasowym, udzielając odpowiedzi na zapytania dziennikarzy, później pisałam artykuły dotyczące wydarzeń miejskich na stronę www.wroclaw.pl, najwięcej w dziale kultura i miejskim, choć oczywiście nie tylko. Niestety strona wroclaw.pl przeszła od tamtej pory wiele transformacji, dlatego większość moich tekstów mogę zaprezentować jedynie jako printscreeny lub pdfy, nie ma ich już w internecie. To samo tyczy się bloga Planeta Wrocław, prowadzonego przeze mnie później, w ramach pracy w dziale e-Promocji. Na szczęście zachowały się moje filmiki na kanale YouTube, świetne statystyki i nagrody dla zespołu w którym miałam ogromną przyjemność pracować.
Praca w dziale e-Promocji Urzędu Miejskiego Wrocławia była dla mnie niezwykle aktywnym czasem, podczas którego prawdziwie uczestniczyłam w życiu miasta. Stworzyłam wtedy bardzo wiele artykułów promocyjnych, relacji z większości wrocławskich festiwali, dużo wywiadów z ludźmi kultury, zdjęć, reportaży z miasta o tematyce społecznej oraz fotogalerii i nagrań video.
Jednakże jak wiadomo, zawsze i wszędzie – najważniejsi są ludzie i to oni tworzą sukces zespołu.
Beata Reder, założycielka fanpage Wroclaw [Wroclove] i „Guru Facebooka” nauczyła mnie, jak się profesjonalnie obchodzić z tym potężnym narzędziem. Tadeusz Zdankiewicz dał wolność reporterską i fotograficzną, tak niespotykaną w sztywnych strukturach samorządowych, dzięki czemu powstało dużo dobrych treści do promocji Wrocławia. Nierzadko biliśmy rekordy popularności w mediach społecznościowych, zwłaszcza podczas relacji na żywo na Facebooku z takich wydarzeń jak otwarcie Stadionu Miejskiego we Wrocławiu czy walka Adamek – Kliczko. Z perspektywy czasu widzę, że to był „złoty czas”. Dziękuję Wam za cenną naukę dla „żółtodzioba” jakim wtedy byłam, wsparcie, które otrzymuję do dziś i życzę powodzenia, teraz każdemu z nas w innym miejscu.
PDFy, zdjęcia, linki do artykułów które się zachowały
Pierwszy w życiu wywiad przed kamerą i to z Leszkiem Możdżerem (!) – stres ogromny i braki sprzętowe, za to ile satysfakcji! Wspaniały człowiek. Bezcenne spotkanie.
Relacje na żywo na Facebooka Wroclaw [Wroclove], informacje i recenzje koncertowe, konkursy z biletami do wygrania dla fanów Wroclove, filmiki i zdjęcia – to moje, chwaląc się, zasługi dla promocji miasta.
Uwieczniłam pierwszy przejazd przez nowo otwarty Most Rędziński.
Pierwsze doświadczenia z materiałami video i kamerą.
Kreowanie wizerunku osób publicznych oraz instytucji samorządowych
Graffiti
Swojego czasu bardzo zafascynowała mnie miejska sztuka graffiti oraz muralu. Długo próbowałam przeforsować pomysł legalnych ścian graffiti we Wrocławiu, czyli miejsc, gdzie zarówno miejscy artyści, jak i początkujący „graficiarze” mogliby swobodnie trenować swoją sztukę. Niestety nie udało mi się. Pomysł ruszył dopiero przy okazji Europejskiej Stolicy Kultury 2016.
Wrocławski artysta SKONT – tworzy wielkoformatowe obrazy we Wrocławiu i nie tylko.
Filmik który zmontowałam z imprezy połączonej z malowaniem graffiti na tekturowych zwierzaczkach.
Fotografia koncertowa
Kreowanie wizerunku osób publicznych oraz instytucji samorządowych
W tamtym czasie uczestniczyłam w większości wydarzeń kulturalnych związanych z teatrem, operą, muzyką jazzową i klasyczną we Wrocławiu. Często także jako fotografka, a co za tym idzie, miałam przyjemność poznać wrocławskie środowisko związane z fotografią koncertową. Jedno nazwisko na zawsze utkwi w mojej pamięci: Lech Basel, niesamowity fotograf, wspaniały człowiek, dusza jazzu we Wrocławiu. Na zdjęciu uchwycony z drugiej strony obiektywu, podczas przerwy w motocyklowej sesji zdjęciowej (m.in. do fanpage Wroclove).
Nowe trendy – kreowanie wizerunku osób publicznych oraz instytucji samorządowych
W 2011 roku we Wrocławiu rodził się nowy trend. Wracały „prywatki”. Artystyczne i muzyczne spotkania w prywatnych domach. Jedne z pierwszych organizowała Iza Duchnowska w swoim mieszkaniu we wrocławskiej dzielnicy Nadodrze. Jako, że znajduje się na ulicy Bolesława Chrobrego, otrzymało nazwę Galeria Chrrr.
Ciekawym i nowym zjawiskiem na kulturalnej scenie Wrocławia były także kabarety improwizacyjne, właściwie jeden, który później podzielił się na dwa, a do dziś istnieje już kilka takich formacji we Wrocławiu.
Moje foto i videorelacje oraz wywiady z festiwali
Kreowanie wizerunku osób publicznych oraz instytucji samorządowych
Kreowanie wizerunku osób publicznych oraz instytucji samorządowych
Planking
Jako ciekawostkę i zabawny akcent na koniec chciałabym wspomnieć akcję: planking.
Inaczej „udawanie deski”. O co chodzi? To jedna z miejskich, społecznościowych akcji, którą wraz z moimi wspaniałymi wakacyjnymi praktykantami w urzędzie próbowaliśmy wdrożyć. Bezskutecznie. Dopiero teraz, po wielu latach, ludzie w Polsce wydają się bardziej otwarci na różne tego typu akcje, jak choćby niedawna z wylewaniem wiadra zimnej wody i dokumentowaniem tego filmem lub zdjęciem na portalach społecznościowych.
Podczas pracy w Urzędzie Miejskim Wrocławia powstał też cały cykl wywiadów z twórcami i artystami Opery Wrocławskiej.
Co było później? GAZETA WROCŁAWSKA
Kinga Rękawiczna
Sprawdź: OFERTA na Kreowanie wizerunku osób publicznych oraz instytucji samorządowych