Czy zwróciliście w ostatnich dniach uwagę na kategorię fanpejdży na Facebooku? Może zdarzyć się tak, że strona „zalajkowanej” grupy czy stowarzyszenia, niespodziewanie zmieniła kategorię na MIEJSCE. A fanpejdż ulubionej kawiarni nagle ze STRONY stał się MIEJSCEM (co z logicznego punktu widzenia jest akurat uzasadnione).
Ostatnie zmiany „dzieją się” samoistnie, bez ingerencji administratorów fanpejdży. Prawdopodobnie Facebook sam coś zmienia, choć nie znalazłam jeszcze nigdzie żadnej wzmianki na ten temat. Zatem dzielę się z Wami swoimi spostrzeżeniami. Na Facebooku bowiem jedynym stałym i pewnym elementem jest to, że cały czas coś się zmienia ;)
Facebook: STRONY zmieniają kategorię na MIEJSCA
Do tej pory na Facebooku można było wyróżnić trzy „standardowe” kategorie kont / stron:
- osoby (konta prywatne)
- strony firmowe / społecznościowe / rządowe / etc. (oficjalne fanpejdże, tzw. strony na Facebooku)
- miejsca (krótka wizytówka, np. miasta lub państwa)
OSOBY – KONTA PRYWATNE
STRONY FIRMOWE / FANPAGE PORTALI INFORMACYJNYCH / STRONY INSTYTUCJI
MIEJSCA – ja nazywam je „wizytówkami”, ponieważ są to proste strony na których znajdują się jedynie podstawowe informacje o lokalizacji miejsca, mapa, czasami odrobinę historii. Na tych stronach nie można tworzyć albumów ze zdjęciami, natomiast gdy nasi znajomi, lub inne osoby, które udostępnią swoje zdjęcia publicznie, „oznaczą się” w tych miejsca, będziemy mogli obejrzeć ich zdjęcia. Zdjęcia, które realnie znajdują się w ich prywatnych albumach, na ich osobistych kontach.
Od niedawna natomiast fanpejdże zaczynają być klasyfikowane w innych, niż dotychczas kategoriach. Te strony, które posiadają fizyczny adres i mapę, w wyszukiwarce pokazują się już jako MIEJSCA. Tam, gdzie nie został dodany adres, fanpejdż pozostaje STRONĄ.
Facebook: STRONY zmieniają kategorię na MIEJSCA
Zobaczcie przykłady.
Mamy stronę Perfekcyjnego Agenta Ubezpieczeniowego. Super Agent (wiadomo) działa na terenie całej Polski. Toteż adres niekoniecznie posiadać musi.
Fanpejdż Perfekcyjnego Agenta wyświetla się zatem jako STRONA.
Biblioteka Miejska w Gryfowie Śląskim, jeszcze do niedawna z fanpejdżem o charakterze STRONA, dziś już wyświetla się, jako MIEJSCE (i to jakie! :D )
Z kolei strona Stowarzyszenia Dolnośląski Kongres Kobiet, będącego organizacją, bardziej niż miejscem (z logicznego punktu widzenia), zostało zaklasyfikowane jako MIEJSCE (zapewne z racji posiadania siedziby i adresu).
Jednak jeszcze nie wszystkie strony posiadające stały adres, zostały przemianowane na miejsca. Fanpejdż Urzędu Miejskiego w Lubomierzu jeszcze jest STRONĄ. Natomiast fanpejdż Urzędu Wojewódzkiego widnieje już jako MIEJSCE.
Zrobiłam mały eksperyment:
Jako, że mój firmowy fanpejdż również niespodziewanie i bez mojej ingerencji, zamienił się ze STRONY na MIEJSCE…
… sprawdziłam, co się stanie po usunięciu adresu? Znów fanpejdż stał się STRONĄ.
Facebook: STRONY zmieniają kategorię na MIEJSCA
Jakie to ma znaczenie w praktyce, czy mamy fanpejdż będący STRONĄ czy MIEJSCEM? Na pewno następuje „rejonizacja” stron na Facebooku i będąc bliżej jednej lokalizacji od innej, Facebook „podpowie” nam, gdzie jest bliższa restauracja czy bar. Na fanpejdżu będącym MIEJSCEM można się także „zameldować”, a informacja o tym, że aktualnie znajdujemy się w jakimś miejscu, co wyświetli się na tablicach naszych znajomych.
Nie na wszystkich STRONACH istnieje możliwość „meldowania się”, odrobinę utrudnione jest oznaczanie stron i miejsc na innej stronie na Facebooku. Natomiast nadal bez zmian, każdą stronę (fajnpejdż) można oznaczyć w poście (wpisując przed nazwą strony znak @ –> więcej informacji o oznaczaniu osób i miejsc w cyklu
#socialmediamarketing START na portalu Dziennik Wałbrzych).
Tutaj warto wspomnieć o dodatkowej funkcji, wiążącej się z zameldowaniem na stronie i adresem. Wraz z tymi funkcjami włącza się również możliwość oceny strony, uhonorowania jej pięcioma (lub mniej) gwiazdkami oraz napisania recenzji. W zależności od charakteru prowadzonej strony, może to być przydatne, lub nie. Wybór należy do Was – administratorów :)
Zachęcam do przyglądania się waszym ulubionym oraz administrowanym fanpejdżom. Jak zawsze zapraszam też na szkolenia z zakresu social media dla firm, osób publicznych oraz instytucji: SZKOLENIA SOCIAL MEDIA
Kinga Rękawiczna