Jak używać hashtagów?  Jak prowadzić bezpłatną promocję regionu wśród mieszkańców, turystów i wyborców?

Przeczytacie w artykule eksperckim autorstwa Kingi Rękawicznej dla magazynu dedykowanemu samorządom, Marketing w Urzędzie.

Hashtag – król bezpłatnej promocji

marketing w urzędzie

chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach dedykowanych samorządom?

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

 

#hashtag król bezpłatnej promocji

Bezpłatna promocja wydarzeń miejskich w internecie, informacja rozpowszechniana w prywatnych wiadomościach mieszkańców i nowoczesna komunikacja w mediach społecznościowych. Brzmi jak marzenie? A jest na wyciągnięcie ręki!

Nowy rozdział w komunikacji społecznej

Pojawienie się hashtagów otworzyło zupełnie nowy rozdział w komunikacji społecznej. Umożliwiają rozmowę nieznajomych na wspólne tematy. I to bezpośrednio z poziomu prywatnego konta na portalu społecznościowym. Bez konieczności zapisywania się, a wcześniej odnalezienia czy stworzenia forum tematycznego.

Hashtagi ułatwiają wyszukanie informacji z całego świata. Skróciły drogę i czas pozyskania wiedzy. Portale społecznościowe takie jak Facebook, Twitter czy Instagram stają się potężnymi platformami interaktywnej komunikacji.

Według teorii sześciu stopni oddalenia (inaczej „sześciu kroków”) każdego z nas dzieli tylko sześć kontaktów od dowolnie wybranej osoby na świecie. Naukowcy twierdzą, że każdy zna kogoś, kto przez swojego znajomego może dotrzeć do kolejnych osób i w ten sposób, dzięki kolejnym sześciu kontaktom, zwykły obywatel może dotrzeć ze swoim przekazem nawet do Prezydenta Stanów Zjednoczonych.

Dziś nie potrzebujemy już nawet sześciu osób. Dzięki mediom społecznościowym otworzyła się zupełnie nowa era komunikacji między użytkownikami z całego świata.

Mimo iż urzędnicy w gminach nie są tak bardzo oddaleni od mieszkańców miast, dla nich to również oznacza nowe możliwości.

Co to jest i jak dokładnie działają hashtagi?

Nazwa „hashtag” wzięła się z połączenia dwóch elementów „ # „ i „tag”. „Hash” to angielska nazwa polskiej „kratki”. Drugim członem nazwy jest wyraz „tag” – znów z języka angielskiego, tłumaczony jako „słowo-klucz”. Połączone razem tworzą hashtag, czyli element aktywny do grupowania tematów.

Umożliwia on użytkownikom serwisów społecznościowych wyszukiwanie interesujących ich treści lub podążanie za danym tematem. Po kliknięciu na hashtag, będący elementem działającym podobnie do hiperlinku, otwierają się wszystkie inne, publiczne wpisy, utworzone na danej platformie, zawierające w sobie ten hashtag.

 

Wyniki wyszukiwania po hasłach #zima #Zakopane – jak widać pojawiają się bardzo różnorodne treści.

promocja w social mediach miasta na twitterze promocja w social mediach samorzady na Twitterze promocja samorządów

 

Oznacza to, że otrzymujemy dostęp do informacji publikowanych nawet przez ludzi, których nie znamy, którzy kiedykolwiek opublikowali cokolwiek na interesujący nas temat. I w drugą stronę – włączając się w ten obieg i publikując informację z hashtagiem  – dajemy jej szansę na dotarcie do znacznie szerszego grona odbiorców, niż wyłącznie do tych, którzy już wcześniej jej poszukiwali. Uogólniając: dzięki hashtagowi nasze informacje znajdą także ci, którzy ich nie szukali, nie wiedzieli, że u nas je znajdą, lub w ogóle nie mieli wiedzy, że takie wydarzenie będzie miało miejsce.

Czy już pojawia się w Waszej głowie plan na promocyjne zagospodarowanie hashtagów? ;)

Tak! To oficjalne hashtagi organizowanych przez gminę lub miasto wydarzeń – sportowych i kulturalnych.

Doskonale sprawdzą się tutaj  nazwy festiwali lub potocznie funkcjonujące określenia. Ważne, aby ta „hashtagowa nazwa” była łatwa do zapamiętania i do używania oraz nie przesadnie długa. #FestiwalZimowy i #NazwaMiasta doskonale się sprawdzi.  #FestiwalZimowyWMieścieGminnymNazwaMiasta – już niekoniecznie. Jest po prostu o wiele mniej prawdopodobnym, aby ktoś wpisał w wyszukiwarkę taki hashtag lub sam go użył w dokładnie tym samym brzmieniu.

 

MEDIA & KREACJA – SZKOLENIA DLA URZĘDÓW:

Jeżeli są Państwo zainteresowani wysłaniem swoich pracowników na szkolenie zapraszamy do KONTAKTU
Istnieje możliwość zorganizowania szkolenia w Państwa firmie. Tylko w agencji Media & Kreacja spersonalizowane szkolenia social media dla samorządów

Szkolenia social media dla samorządów

Jak używać hashtagów?

Warto pamiętać o hashtagach wskazujących na lokalizację wydarzenia. Jeżeli #FestiwalZimowy będzie odbywał się w Pszczynie, można stworzyć drugi hashtag #FestiwalZimowyPszczyna lub w jednym wpisie zamieścić dwa oddzielne hashtagi #FestiwalZimowy i #Pszczyna.

 

Zasięg budowany za pomocą „kratki”

Skąd pewność, że inne osoby będą używać Waszego hashtaga? Ponieważ dziś do używania hashtagów nie trzeba już nikogo specjalnie zachęcać. Stają się nieodłącznym elementem komunikacji społecznościowej.

Dodatkowo użytkownicy mediów społecznościowych chętnie budują własne zasięgi, dlatego bardzo często „szpikują” swoje wpisy popularnym znakiem. Można wręcz spotkać wypowiedzi złożone niemalże z samych hashtagów. To jeden z najpowszechniejszych błędów, popełnianych zazwyczaj przez użytkowników serwisu fotograficznego Instagram. I zbyteczny. Dla zbudowania dobrego zasięgu wystarcza kilka hashtagów, które łatwo wpleść w treść wpisu, dzięki czemu całość nie tylko dobrze działa ale i estetycznie wygląda.

jak używać hashtagów

Przykład wpisu na Instagramie wypełnionego chaotycznymi hashtagami (powyżej) oraz wpisu z zachowanym umiarem i jasnym przekazem (poniżej).

jak używać hashtagów

Ważniejszym jest, aby formułując oficjalne hashtagi do wydarzeń, unikać typowej dla języka polskiego odmiany przez przypadki. Jeżeli wpis będzie dotyczył koncertu muzycznego, nie należy pisać: „Podczas wieczornego #koncertu wystąpi Grupa Muzyczna”, lecz zmienić szyk zdania, aby słowo „koncert” pozostało nieodmienione, np. „Zapraszamy na wieczorny #koncert podczas którego usłyszą Państwo….”. Innym rozwiązaniem jest dodanie nieodmienionego hashtaga poniżej wpisu. Na ilość znaków trzeba uważać tylko tweetując na Twitterze – tam do dyspozycji pozostaje nam ich jedynie 140.

twitter szkolenia

140 znaków na Twitterze i hashtagi to wystarczająco, aby dodać podpis do zdjęcia czy przekazać zwięzłą informację.

 

Trzy złote zasady jak używać hashtagów w działaniach promocyjnych 

Zatem jak używać hashtagów aby stały się przepustką dla promocji działań podejmowanych przez gminy i samorządy? Przy zachowaniu trzech zasad: konsekwencji, cykliczności, współpracy.

  1. Konsekwencja w działaniach komunikacyjnych

Jeżeli zamierzamy korzystać z hashtagów, trzeba ich używać często. Nie mogą się pojawić raz, wyjątkowo, przy okazji wydarzenia, a później zniknąć. Należy oswoić użytkowników z nową formą komunikacji i wdrożyć ją na stałe. Przyzwyczaić, że dany hashtag funkcjonuje i zachęcać do używania.

twitter szkolenie

Przykład powtarzania hashtagów #horrorday oraz #festiwal przy opisach planowanego wydarzenia.

 

  1. Cykliczność działań promocyjnych

Jeżeli wydarzenie w gminie odbywa się cyklicznie, należy do jego opisywania stale używać tego samego hashtaga, lub nawet grupy hashtagow. Co roku ten sam hashtag. Aby odróżnić od poprzedniego roku, można oznaczyć je inną datą, np. #FestiwalZimowy2017

 

  1. Współpraca z sąsiadami

Warto nawiązać współpracę z sąsiednimi gminami. Tak, aby pisząc o tych samych wydarzeniach, używać tych samych słów-kluczy. Nie musi być to współpraca na szczeblu prezydenckim. Wystarczy wymiana wiadomości pomiędzy administratorami kont miejskich w social mediach, w których ustalą, jakimi hashtagami będą posługiwać się podczas informowania mieszkańców swoich gmin o organizowanych wydarzeniach.

 

Jeszcze inaczej o tym, jak używać hashtagów
# na słupie z plakatami i na koszulce

Jako, że komunikacja z mediów społecznościowych coraz mocniej przenika świat realny a znak „#” wchodzi do języka pisanego, możemy z niego korzystać również poza serwisami internetowymi. Jeżeli na plakacie informującym o wydarzeniu zaznaczymy oficjalnego hashgtaga, utkwi on jeszcze mocniej w świadomości uczestników wydarzenia, którzy następnie zaczną go używać do opisywania publikowanych w mediach społecznościowych treści. # umieszona na koszulce czy kubku stanie się gadżetem promującym akcję jednocześnie „na żywo”, jak i w internecie.

Jak używać hashtagów?

Plakat spektaklu #Pozytywni oraz wyniki wyszukiwania hasła #pozytywni na Twitterze

hashtagi

 

Zachęcam do korzystania z hashtagów i profesjonalnego prowadzenia oficjalnych kont miejskich na Facebooku, Twitterze, Instagramie czy YouTube. To nie tylko doskonała i bezpłatna promocja działań jednostek samorządowych, ale również nowoczesne miejsce informacji dla mieszkańców i turystów z całej Polski.

Kinga RękawicznaMarketing w urzedzie

więcej o magazynie oraz możliwość prenumeraty na: www.marketingwurzedzie.pl

 

Chcesz wiedzieć więcej o promocji samorządów w internecie? Przeczytaj nasz drugi artykuł ekspercki:

promocja turystyki w aplikacjach mobilnych

Promocja turystyki w aplikacjach mobilnych

 

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

Natomiast wszystkich, którzy chcą dowiedzieć się jeszcze więcej o tym, jak używać hashtagów, zdobywać zasięgi na Twitterze czy obserwatorów na Instagramie zapraszamy na nasze szkolenia otwarte z zakresu Social Media oraz na indywidualne konsultacje.

Szkolenie Twitter: skuteczność w 140 znakach

Indywidualne szkolenie Facebook dla Volkswagen – Audi Świdnica

Oferta