Facebook i inne media społecznościowe nie muszą być jedynie tubą przekazującą najważniejsze wiadomości z Ratusza. Mogą stać się miejscem, które zjednoczy mieszkańców wokół ich miasta, a turystów zachęci od odwiedzin miejsc, które im pokażemy.
Jak to zrobić? Wystarczy przeczytać artykuł ekspercki dla magazynu Marketing w urzędzie ;)
Bezpłatne metody promocji urzędu, samorządu i regionu na Facebooku
[6 ZASAD]
- Rozmawiamy na Facebooku
Strona miasta na Facebooku może stać się doskonałą platformą do kontaktu urzędników z mieszkańcami, turystami i fanami. Aby tak się stało, warto przekazywać swoje treści odrobinę swobodniejszym językiem. Porzucić „urzędniczą nowomowę”, regulaminowe opisy czy formalne sformułowania. Na Facebooku można rozmawiać odrobinę swobodniej, wymieniać się praktycznymi wskazówkami, poradami czy informacjami. „Buźka” oraz inne emotikonki ? także znajdą tutaj swoje zastosowanie.
Cały czas należy jednak pamiętać o poprawnym i eleganckim używaniu języka polskiego. Kolokwializmy czy zwroty slangowe nigdy nie będą korzystnie postrzegane na miejskim fanpage’u.
Warto ponadto odpowiadać na komentarze, nawet te niepochlebne (zamiast je usuwać). W ten sposób pokazujemy, że na naszej stronie toczy się prawdziwa dyskusja.
Komentarze pod fotorelacją Juwenaliów w Katowicach – jak widać administratorzy oficjalnego, miejskiego konta na Facebooku zachowali je, co podnosi wiarygodność strony.
- Zdjęcia, grafiki, video!
Obrazy zawsze przyciągną uwagę – nierzadko bardziej niż długi tekst. Często również powiedzą więcej. Wprawne oko fotografa jest w stanie pokazać codziennie mijane miejsce w zupełnie innym świetle. Jedna piękna fotografia sprawi, że mieszkańcy staną się dumni z miejsca, które znają i w którym żyją! ?
Jednak zdjęcia czy filmy zamieszczane na Facebooku nie muszą pochodzić wyłącznie od profesjonalnych fotografów. Mieszkańcy chętnie sami nadsyłają zdjęcia robione telefonami i smartfonami. Wystarczy ich o to poprosić i zachęcić do przesłania zdjęć na urzędową skrzynkę mailową.
- Newsy z regionu
Najważniejsze wydarzenia, wiadomości, aktualności – to tematy, które zawsze będą interesować mieszkańców. Tym samym to kolejne, bezpłatne metody promocji urzędu, samorządu i regionu na Facebooku. Im szerszą grupę zaangażują, tym większy może być odzew na opublikowanego posta.
Dlatego informacja o wypadku samochodowym czy zbliżających się upałach prawdopodobnie wzbudzi większe zainteresowanie niż koncert w Filharmonii. Natomiast publikację wiadomości o kolejnej sesji Rady Miejskiej na Facebooku najrozsądniej sobie odpuścić. Chyba, że podczas zebrania zapadną istotne dla mieszkańców decyzje.
Informowanie za pomocą Facebooka o wydarzeniach kulturalnych, linkowanie do artykułów prasowych w internecie oraz bieżące reagowanie na to, co dzieje się w mieście, powinno stać się nieodłącznym elementem miejskiego fanpage’a. Dzięki temu mieszkańcy oraz osoby zainteresowane miastem będą wiedziały, że w tym jednym miejscu znajdą najważniejsze informacje, co i gdzie się właśnie dzieje.
- Historia miejsca, ważne daty, stare fotografie lub zdjęcia PRZED i PO
Tym, co bardzo mocno pobudza wyobraźnię, jednocześnie wzniecając dyskusję na Facebooku, są stare zdjęcia miasta i regionu oraz historyczne ciekawostki. Na pewno większość z nas niejednokrotnie zachwyciła się starymi, przedwojennymi fotografiami naszego miasta lub szukała dawno zapomnianych miejsc. To samo tyczy się użytkowników Facebooka, którzy bardzo chętnie rozpisują się w komentarzach o dawnej architekturze i wyglądzie miasta, porównując je do czasów dzisiejszych, wspominają…
- Lekkie treści angażujące
Jest w Polsce takie powiedzenie, że „wszyscy Polacy znają się na polityce”. W przypadku treści angażujących na Facebooku można powiedzieć, że „wszyscy znają się na pogodzie”. To temat, o którym każdy może coś powiedzieć. Dlatego idealnie się sprawdza na każdym fanpage’u. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że gdy opublikujemy zdjęcie opatrzone opisem: „dziś piękne słonce w naszym mieście”, otrzymamy dużo pozytywnych odpowiedzi.
To samo tyczy się zdjęć nadesłanych przez samych użytkowników Facebooka, mieszkańców miasta. Kto z nas nie chciałby zobaczyć, że nasze zdjęcie stało się „sławne” na oficjalnej, miejskiej stronie?
I kto nie pochwali się tym przed znajomymi? W ten sposób administrator strony zdobywa atrakcyjne treści oraz organiczny ruch na fanpage’u.
- Moda i trendy
Na Facebooku sprawdzają się również wszelkie treści o nowinkach. Sport, rowery, diety, sezonowe trendy – o tym wszystkim można pisać, bez obawy, że nie jest to tematyka ściśle związana z działalnością urzędu. Z urzędem być może nie jest, natomiast z miastem – jak najbardziej!
Można także informować mieszkańców o nowo otwartych lokalach i modnych miejscach. Smaczny przepis na sezonową potrawę z lokalnych przysmaków też znajdzie swoje miejsce na Facebooku.
Milena Traczyńska
Bezpłatne metody promocji urzędu, samorządu i regionu na Facebooku
-> czytaj dalej:
Strona urzędu na Facebooku – INFORMACJE PODSTAWOWE
więcej o magazynie oraz możliwość prenumeraty na: www.marketingwurzedzie.pl
Zachęcamy do kontaktu w sprawie szkoleń z zakresu social media dla urzędów i samorządów
Aby dowiedzieć się więcej o promocji urzędu w internecie, przeczytaj nasze pozostałe artykuły eksperckie:
Tweetowanie z klasą. Dobre praktyki komunikacji na mikroblogach
Marketing w urzędzie: Profesjonalne konto na Twitterze w 5 krokach
Promocja turystyki w aplikacjach mobilnych
Jak używać hashtagów?